Yhdistyksen synty

Yhdistyksemme perustettiin Neuvostoliiton hajoamisen jälkimainingeissa. Sen virallinen rekisteröintipäivä on 16.08.1994. Yhdistys jatkaa Vapaussotiurien Huoltosäätiön Varsinais-Suomen osaston toiminnan jalanjäljillä. Yhdistyksen näkyvänä jokavuotisena toimena voidaan pitää Tammisunnuntaijuhlaa. Se aloitetaan Tuomiokirkon jumalanpalveluksella, jonka jälkeen on seppeleenlasku Vapaussodassa kaatuneiden hautamuistomerkillä Unikankareella vastapäätä Turun hovioikeuden taloa. Sen jälkeen on lyhyt ohjelmallinen kahvitilaisuus ollut Hamburger Börsin Jugend-salissa.

Nykyhetken toimintaa

Olemme vaalineet myös Porin pataljoonan 5. komppanian eli Turun komppanian taistelureittejä ja -paikkoja Satakunnan rintamalla hankkimalla muistolaattoja niihin. Viimeisin on Pomarkun Honkakosken taistelun muistomerkki 2019. Siellä Rosendahlin ahteella Turun komppania (vain 40 miestä) sai tulikasteensa jääkärivääpeli Aarne Peltosen johdolla. Olemme myös saaneet Vårdön kunnnan myötämieliseksi hankkeellemme, jonka myötä  pystytimme muistolaatan Saariston Vapaajoukon perustamisen paikalle. Kunnasta tuli kielteinen päätös vuonna 2010, mutta yritimme uudelleen keväällä 2020. Vårdön kunnanhallituksen lupa saatiinkin 26.5.2020. Muistomerkki on paikoillaan ja huputettuna. Virallinen paljastustilaisuus on siirtynyt koronapandemian vuoksi. Pyrimme  järjestämään yhteisen retken toukokuussa 2021 muistolaatan paljastustilaisuuteen.

Yhdistys ylläpitää myös vapaussota-aiheista perinnekaappia Pansion laivastoaseman sotilaskodissa.

Tarkoitus on myös selvittää ns. Ahvenanmaan retkikunnan  eli Uudenkaupungin suojeluskunnan reittejä Ikaalisiin ja sen muodostumisesta Turun pataljoonaksi ja taistelut sillä suunnalla.